Етичен кодекс и професионално поведение съставен от Постоянния комитет за връзка на речевите и езикови терапевти в Европейската общност (CPLOL)
АТИНА, 1 май 1992 г. и КОПЕНХАГЕН, 9 май 1993 г
Въведение
Поддържането на висок стандарт на етично и професионално поведение е от съществено значение за всички работещи в областта на речевата и езиковата терапия, както за благосъстоянието на клиентите / пациентите, така и за репутацията на професията като цяло. Тълкуването на това какво представлява професионална компетентност може да варира в зависимост от времето, мнението, отделните държави и в зависимост от обстоятелствата на всеки конкретен случай. Счита се обаче, че следващите насоки предоставят рамка за правилното упражняване на професията за прилагане на речева и езикова терапия. По всяко време основното професионално задължение за всички логопеди и езикови терапевти е дългосрочното благополучие на техните клиенти / пациенти.
Лична отговорност
1.1 Практикуващите логопеди и езикови терапевти трябва да притежават подходящи квалификации, както е признато от професията.
1.2 Речевите и езикови терапевти трябва да притежават адекватно ниво на компетентност в разговорната и писмена форма на езика, на който практикуват.
1.3 Логопедите трябва да поддържат и усъвършенстват своите знания и да бъдат запознати с техническия прогрес през цялата си кариера, за да предложат на своите клиенти / пациенти най-доброто налично лечение.
1.4 Логопедите трябва да ограничават или прекъсват професионалните си дейности, когато временното увреждане на професионалната компетентност може да има вредни последици за клиента / пациента или професията.
1.5 Речевите и езиковите терапевти трябва да спазват социалните, морални и правни норми на обществото, в което работят, и да признаят, че отклонението от тези норми може да повлияе на доверието на обществеността в компетентността на отделния речеви и езиков терапевт и в професията като цяло. Следователно те трябва да се въздържат от всякакви действия, с които биха могли да дискредитират себе си и професията.
1.6 Логопедите трябва да предлагат възможно най-доброто лечение на своите клиенти / пациенти и да избягват превишаването на тяхната компетентност, като сe обръщат към други специалисти, когато това е необходимо.
1.7 Речевите и езикови терапевти не трябва да гарантират ефективността на терапевтичната процедура.
Професионално поведение
2.1 Речеви и езикови терапевти трябва да поддържат достойнството на професията и да отговарят на самоналожените стандарти на професията.
2.2 Репутацията на речевите и езикови терапевти се основава на тяхната компетентност и цялостност. Следователно те не бива да се рекламират или да търсят клиенти / пациенти като правят похвални изявления относно техните собствени професионални познания.
2.3 Логопедите не трябва да се влияят от професионален напредък и финансови интереси в лечението. Те не трябва да приемат подаръци или някакви финансови или други стимули, които биха могли да повлияят на тяхната професионална преценка.
2.4 Не е приемливо да получават комисиони, отстъпки или други форми на плащане за насочване на клиенти / пациенти към други специалисти
2.5 Логопедите, които участват в популяризирането и разработването на материали, книги или инструменти за работа при нарушения в комуникацията, трябва да ги представят професионално и обективно и да не поставят личната печалба над професионалната отговорност.
2.6 Логопедите, които работят в официални или частни институции, не трябва да приемат правила или директиви, които пречат или ограничават тяхната професионална независимост и почтеност, и трябва да подкрепят колегите в защита на тяхната независимост.
2.7 Когато е възможно, квалифицираните логопеди и езикови терапевти трябва да подпомагат студентите по речева и езикова терапия за постигане на теоретична и практическа професионална компетентност.
2.8 Логопедите не трябва да си сътрудничат по никакъв начин с хора, практикуващи незаконна или неадекватна речева терапия. Квалифицираните речеви и езикови терапевти не трябва да дават, дават на заем или да продават материали за диагностика или терапия на неквалифицирани лица.
2.9 Логопедите не трябва по причини за лична изгода да си прехвърлят клиенти / пациенти в частната си практика, които се подпомагат в публична институция.
2.10 Логопедите трябва да се въздържат от пряка или непряка реклама. Репутацията на логопедите и езиковите терапевти се основава на тяхната компетентност и почтеност. Всяко известие в медийно издание / интернет или на табела трябва да съдържа само име, фамилия, професионално звание и (по избор) област на специализация, дати и часове за срещи и телефонен номер.
Отговорност към клиенти / пациенти
3.1 Основна отговорност на логопедите е дългосрочното благополучие на техните клиенти / пациенти.
3.2 Логопедите не трябва да дискриминират своите клиенти / пациенти на основата на социално положение, раса, религия или пол при предоставянето на професионални услуги.
3.3 Логопедите не трябва да влизат в лични отношения с клиенти / пациенти, които биха могли да нарушат курса на лечение.
3.4 Логопедите трябва да оценят ефективността на своята намеса и да прекратят терапевтичните взаимоотношения, когато е ясно, че пациентът / клиентът не печели от тази интервенция.
3.5 Таксите се определят от професионални норми, които защитават интереса на клиента и професията и трябва да бъдат договорени преди началото на лечението.
3.6 Речевите и езикови терапевти не трябва да позволяват лечението да се провежда от помощен персонал или студенти, без да им се осигурява адекватен надзор и да не се носи пълна отговорност. Когато с образователна цел логопедът позволява на студент да работи под надзор с клиент, този клиент и неговите близки трябва да бъдат информирани за това и да имат право да откажат.
Поверителност
4.1 Логопедите трябва да поддържат строга професионална конфиденциалност, включително и за информация, получена в хода на административни или неклинични задължения, освен в следните случаи:
- Ако има писмено съгласие от клиента / пациента, упълномощен роднина или юридически съветник;
- Когато информацията непременно се предава на близък роднина от името на клиента / пациента, в най-добрия интерес на последния;
- Когато има информация за малтретиране на непълнолетни.
4.2 Логопедите трябва да поддържат подходяща документация за професионални услуги на всеки клиент и да гарантират, че съдържанието на тези файлове остава поверително.
4.3 Когато информацията се споделя с колеги или с друго лице, логопедът трябва да гарантира, че е разбрано, че информацията е предадена в условията на строго професионално доверие.
Отговорност към колегите
5.1 Речевият и езиков терапевт не трябва да обезсърчава колега по никакъв начин, вреден за него лично и / или за неговия професионален статус.
5.2 При прехвърляне на клиент / пациент се препоръчва консултация между терапевтите, освен ако това не се желае от самия клиент / пациент.
5.3 В случай на едновременна терапия, трябва да се установи и поддържа връзка между участващите терапевти.
5.4 Логопедите трябва да се стремят да увеличават знанията си в своята професия и да споделят изводите от изследванията.
Отговорност към общността
6.1 Професионалните асоциации на логопеди и езикови терапевти и техните отделни членове трябва да положат усилия за обучение на обществеността за всички аспекти на комуникацията и свързаните с тях разстройства.
6.2 Те трябва да гарантират, че цялата информация, предоставяна на обществеността относно нарушенията, е точна.
6.3 Те не трябва да популяризират и да правят неквалифицирани изявления по отношение на нови терапевтични процедури, които все още не са достатъчно научно доказани.
6.4 Професионалните асоциации на логопедите и техните отделни членове трябва да се стремят да поддържат и разширяват предоставянето на услуги.
Етични насоки за изследване
7.1 По време на изследването трябва да се поддържат необходимите етични норми и да не се влияе неблагоприятно благосъстоянието на субекта. Информираното съгласие трябва да бъде дадено писмено от пациента или негов законен представител.
7.2 Трябва да се внимава да не се нарушава правото на конфиденциалност на субекта.
7.3 Субектът винаги има право да се оттегли от изследването във всеки един момент.
7.4 Ако използвате медицински записи, предварително съгласие трябва да бъде дадено от органа, отговарящ за досиетата, и от пациента.